Pages

Tuesday, April 24, 2012

Fakta Ketuhar Mikro?

Soalan: Bahaya ke microwave?
Jawapan: Hanya bahaya bila oven sedang beroperasi, ruang berbahaya hanya didalam cooking chamber sahaja. Tetapi, ada kemungkinan leakage radiation. tp sgt jarang berlaku. kecuali oven ada keretakan di pintu atau mana-mana bahagian.  

Soalan: makanan yang dimasak dalam microwave boleh dimakan tak?
Jawapan: Boleh dan sangat selamat, kerana microwave tidak akan tertinggal didalam makanan apabila oven dimatikan. microwave juga tidak akan mengubah struktur asal makanan atau membuatkan makanan mutasi/radioaktif.  

Soalan: apa yang boleh menyebabkan makanan yang dimasak dari microwave bahaya?
 Jawapan: Bahan-bahan asing yang mungkin hadir ketika memasak. seperti plastik dan pembungkus makanan. plastik selalunya mngandungi Dioxin (Dai-oksin). Bahan ini wujud apabila plastik terlalu panas atau terlalu sejuk. bahan ini menyebabkan pencetus kanser dalam tubuh manusia Menyejukkan botol plastik di dalam freezer juga boleh myebabkan dioxin bercampur didalam minuman. oleh itu, sentiasa memastikan makanan yang hendak dimasak telah dibersihkan dengan betul atau gunakan bekas yang sesuai. pastikan jugak tiada peralatan berunsur logam dimasukkan bersama makanan. ini boleh mengakibatkan letupan.  

Soalan: bagaimana makanan dalam microwave dimasak?
Jawapan: Microwave adalah sinaran electron yang bergetar pantas (~2-2.5 GHz). getaran pantas ini memaksa molekul air dalam makanan semakin panas seterusnya memasak makanan. getaran ini terlalu laju sehingga menyebabkan molekul air dipanaskan sehingga 200 darjah celcius.

No comments: