Pages

Thursday, April 12, 2012

Isu artis komen artis?

hahaha.. mule-mule mmg aku tak amik port, tapi sebab dah byk sangat terbaca pasal dorang. maka aku pon ade la pandangan aku sendiri... maka pandangan aku!

Invader!:
- Artis2 tempatan perlu berusaha untuk jaga local market, kalau tak nanti susah makan.
- Sorry to say, tp mmg aku ada rasa kau jeles!
- Point kau agak bagus, Malaysia perlu ada identiti hiburan kita sendiri, tapi aku tgk dia takde la beza sangat identiti kita, takda pulak die pakai bahasa selain, dan dia sangat diterima dikalangan kita.. maka sekiranya dia bukan serumpun dengan kita, point ini diterima.
- ada gak aku baca2 orang komen pasal kau, most of them dislike. so, if you feels uncomfortable, dats mean you were doing wrong.


Invaded:
- agak bagus la respon kau bila kene invade.
- aku ada rasa kes ni sama macam kes taylor swift, cume die reacts lagi better.
- kenapa? sebab die tak menyelar invader die, maka perkara itu tidak berpanjangan.


Konklusinya?

1. Aku tak rasa bende ini penting untuk disimpulkan, tapi perlu ada penambahan disini.

2. Aku mmg agak rasa bosan terlalu banyak sinetron bahasa asing dalam rancangan televisyen malaysia, itu lebih patut dibendung. Sebab budaya dan amalan mereka sgt berbeza. lagi-lagi ditayangkan ketika waktu ibubapa tidak berada dirumah (chance baik bagi bibik bersenang lenang di rumah mewah anda).

3. Tapi alih bahasa kartun2 asing ke dalam bahasa Malaysia membuatkan aku lagi rasa pelik dan kurang senang. Sebab kanak-kanak lebih senang mendekati kartun2 asing dari keluaran tempatan seperti Upin-ipin, Boboiboy.

4. Mungkin juga perlu ada spesifikasi khas mengenai kualiti kartun, bukan sekadar tapisan.

5. kualiti yang aku maksudkan, suara2 kartun perlu lebih memberi ketenangan (sila lihat hagemaru, untuk rasa sakit telinga, maaflah sapa yang menyumbangkan suara tu).

6. Boboiboy perlu kurangkan over-action. karakter terlalu banyak bergerak ketika bercakap, buat aku rasa rimas...

7. Upin ipin dan Lat Kampung Boy adalah siri animasi yang berkualiti. teringat plak Usop Santorian, Keluang Man dan Cerita Sang Kancil dan Buaya, walaupun low spect, tapi content sgt bagus. Takpe, sbab kartun2 ini pelopor animasi tempatan!
Tahniah Malaysia!

No comments: